Isnin, November 01, 2010

Motivasi hari ini: 7 perkara untuk lebih positif


Dalam tips kali ini saya kongsikan dengan Anda 7 perkara yang perlu Anda jauhi untuk memastikan Anda sentiasa berfikiran positif.


Walaupun Anda melakukan salah satu dari 7 perkara ni tanpa disengajakan, ia akan meneutralkan getaran gelombang positif Anda. Kesannya, usaha Anda untuk jadi orang yang berfikiran positif jadi sia-sia. Bahkan, Anda akan menarik lebih banyak gelombang negatif dan perkara-perkara-situasi dan benda yang Anda tak inginkan.


7 perkara yang perlu Anda jauhi adalah :


1. Jangan bercakap tentang keburukan, kelemahan dan kesalahan orang lain yang Anda tak puas hati. Sekali Anda bercakap, perkataan yang lahir dari hati Anda boleh menimbulkan getaran negatif. Anda akan susah nak berfikiran positif semula.


2. Jangan pandang rendah orang lain. Jangan ketawakan mereka dan kelemahan mereka, kerana sikap memandang rendah adalah sikap negatif, ia membuatkan Anda riak, meninggi diri dan dalam masa yang sama membuatkan Anda sedikit bongkak.


3. Jangan bercakap tentang isu-isu semasa yang agak negatif, isu-isu politik, permasalahan, perbalahan dan persengketaan. Kalau Anda asyik tak puas hati, itu tandanya minda Anda dipenuhi gelombang emosi negatif. Kesannya, Anda akan menarik situasi-situasi negatif.


4. Jangan merasa Anda lebih hebat dan lebih ber'skill' dari orang lain.


5. Buang rasa meluat, menyampah dan tak senang dengan sesiapa yang Anda tak suka. Maafkan mereka, terima mereka seadanya dan lupakan apa yang mereka dah buat pada Anda. Kalau di simpan lama-lama ia menjadi magnet negatif yang semestinya menarik semua yang negatif datang pada Anda. Sebab, Anda asyik sakit hati saja ! Latih diri Anda untuk jadi seorang yang pemaaf.


6. Jangan selalu kenang situasi buruk di masa lalu. Paling baik, jadikannya pembakar semangat untuk lebih memajukan diri. Elakkan dari rasa tertekan, risau, gusar, sakit hati mahupun geram dek kenangan lalu.

7. Jangan lupa untuk berterima kasih pada apa jua yang Anda ada sekarang ini, orang-orang yang ada di sekeliling Anda, semua benda yang Anda ada dan hasil gaji dari kerjaya Anda. Ucapkan syukur sentiasa.Bila Anda buat begitu sepenuh hati, tandanya Anda sudah bersedia untuk menerima limpahan nikmat dan rahmat yang lebih banyak dari yang sebelumnya!


Kunci utama kepada kecemerlangan dan kejayaan adalah rasa syukur yang mendalam, berpanjangan dan konsisten.


Moga tips ini bermanfaat buat Anda.

Tiada ulasan:

Grab this Widget ~ Blogger Accessories