Rabu, April 14, 2010

Sambungan.....Bahagian Terakhir. Berforum dengan Datuk Nakhaie

Dalam forum itu, aku juga menekankan bahawa golongan yang menolak Islam itu terbahagi kepada tiga jenis, iaitu (1) mereka yang jahil tentang Islam, (2) mereka yang ada kepentingan diri, dan (3) mereka yang degil dari menerima Islam.

Peneranganku, orang yang jahil tentang Islam, hendaklah diberi penjelasan yang jitu dan cerdik dalam memahamkan mereka tentang islam. jika kena gaya dan cara, pasti mereka akan memeluk Islam. keadaan ini seperti Nabi SAW berhadapan dengan As’ad bin Zurarah yang memeluk Islam setelah mendengar penerangan Baginda SAW tentang Islam.

Adapun orang yang ada kepentingan diri adalah seperti Abu Talib yang merupakan bapa Saudara Nabi SAW. Abu Talib tidak memeluk Islam ekoran jawatannya sebagai “PM” Makkah ketika itu. dengan kata lain, dengan sebab jawatan penyebabkan Abu Talib tidak memeluk Islam.

Dan bagi mereka yang menolak Islam kerana degil adalah, mereka yang boleh disifatkan seperti Abu Jahal dan Abu Lahab. Bukan kerana mereka tidak mengetahui kebenaran Islam, tetapi kedegilan yang meluap-luap, penyebab mereka meninggalkan Islam, malahan melawan Islam.“mengapa kita dok focus sangat nak dakwah kepada orang degil, walhal ramai lagi mereka yang jahil kepada Islam yang sedang menunggu penerangan islam dari kita.. bahkan, Nabi SAW tidak pernah membuang masa untuk focus kepada Abu Jahal dan Abu Lahab.

Yang dilihat adalah, Nabi SAW berusaha menyampaikan islam kepada rakyat Madinah yang dilihat ingin mengetahui tentang Islam” lebih kurang begitu ungkapanku dalam forum tersebut.

Harapanku, Dato’ Nakhaie memahami maksudku tentang perincian yang aku lakukan terhadap bentuk manusia yang menolak Islam, dengan disertakan bukti-buktinya sekali.

SESSI DAPUR

Setelah forum, kami dibawa oleh Nazir, Tuan Haji Yasin Muhammed ke dapur untuk sessi santapan. Tuan Nazir memaklumkan, bahawa masjid As-Salam adalah masjid yang kedua terbaik di Selangor dengan pengisian program yang dilakukan.

Padaku, makluman Tuan Nazir tersebut amat logic, dengan dilihat program pengisian yang dilakukan.Ketika sedang menyantap makanan, banyak juga perkara yang kami bincangkan.

Antara perkara yang dibincangkan adalah berkenaan dengan status saman yang dilakukan oleh Dato’ Nakhaie terhadap Dr Asri, Mantan Mufti perlis.“Saya tak tau kenapa Asri fitnah saya? Saya saman tu pun, nak minta dia minta maaf jer. Kalau dia minta maaf, saya tarik balik saman tu” lebih kurang begitulah ungkapan Dato’ Nakhaie.

Kemudian, kami berbicara juga tentang status Dato’ Nakhaie dalam UMNO. Beliau menyatakan bahawa beliau tidak mempunyai apa-apa jawatan lagi dalam UMNO, bahkan sudah malas hendak melayan lagi politik buat masa ini.

Dinyatakan juga, bahawa beliau sering diminta pandangan di zaman Mahathir menjadi PM dahulu, tetapi mula kendur pada zaman Pak Lah, dan seterusnya ditinggalkan di zaman Najib menjadi PM.“kalau di zaman Mahathir dulu, ada juga dia minta pandangan kita.. boleh kita beri pandangan dalam kerajaan” lebih kurang begitu ujar beliau.Aku hanya mengangguk mendengar celoteh Dato’ Nakhaie.

Pada tanggapanku, mungkin Dato’ Nakhaie sudah ’frust’ dengan UMNO.”isy.. kalau ada orang pujuk ni, barangkali masuk PAS balik kot dia ni” bisik hatiku.

KHILAF MAZHAB

Tidak semena-mena, Dato’ Nakhaie buka bicara tentang ilmu hadis. Beliau menyatakan bagaimana ulama-ulama hadis berbeda pendapat dalam menentukan ‘rijal hadis’.Aku hanya menyampuk, “penentuan tentang rijal hadis ini adalah khilaf.. ada ulama itu kata si fulan ok, dan ada si fulan yang sama tidak ok”“macam contoh, dalam hadis tentang perempuan berhaid duduk dalam Masjid.

Kalau baca dalam kitab At-Taharah karangan Dr Yusuf Al-Qaradhawi, beliau menyatakan perawi hadis itu, iaitu Al-Aflat bin Khalifah sebagai ‘Majhul’, tetapi tidak oleh sebilangan besar ulama Syafie” sambungku lagi.

Dato’ hanya mendengar ulasanku. Kelihatan beliau mengangguk-anggukan kepalanya. Mungkin beliau bersetuju dengan kupasanku itu.Kelihatan Dato’ Nakhaie tidak berpuas hati dengan Albani, sehingga banyak mempertikaikan beberapa ijtihad Albani dalam ilmu hadis.

Aku hanya menyampuk dengan meminta Dato’ Nakhaie membaca kitab-kitab yang mengkritik Albani seperti kitab “tanaqhudat Albani’ Karangan Syaikh Hasan Saqqaf, kitab “Al-Marjaiyyatul Ulya” karangan Dr Yusuf Al-Qaradhawi dan kitab “Alla Mazhabiyyah” karangan Dr Said Ramadhan Al-Buti.“Ulama pun manusia juga, bukan malaikat. Kadang-kadang betul, kadang-kala silap. Inikan pula kita” ujarku ringkas sambil melemparkan senyuman.

Apabila aku bertanya pendapatnya tentang Syed Nuqaid Al-Attas, beliau hanya menjawab, ”saya tak faham tulisan dia.. jadinya, saya tak boleh komen la”Aku tersenyum mendengar jawapan Dato’, cumanya aku menyatakan, ”buku ”risalah untuk kaum Muslimin” itu pun, best juga”Setelah lama berbual, kami pun pulang.

Semenjak aku keluar rumah dari subuh, seharian aku tidak pulang melainkan sampai di rumah pada pukul 11:34 malam. Keletihan teramat sangat.

Sekian
Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com

Tiada ulasan:

Grab this Widget ~ Blogger Accessories